vrijdag 24 juli 2009

Diest - Huis klikker besmeurd met zwavelzuur

DIEST - Vandalen hebben de gevel van een woning besmeurd met een bijtend product, wellicht zwavelzuur. Het goedje beschadigde de gevelsteen, garagepoort en voordeur.
Carri Claes staarde gisteren nog steeds met veel ongeloof naar de gevel van zijn woning. Die werd dinsdagochtend volledig vernield door enkele drieste vandalen. Onbekenden kieperden een bijtend product - meer dan waarschijnlijk zwavelzuur - over de volledige breedte van de gevel van het huis op de Veemarkt in Diest. Gevolg: het goedje beet zich vast in de blauwe gevelsteen, de garagepoort, de voordeur en de vloer van de woning. 'Onze architect heeft me al laten weten dat ik goedkoper af ben wanneer ik alles nieuw koop', zucht Claes. 'Wat wil je, om het zwavelzuur er uit te krijgen moet alles opnieuw behandeld worden. En zeggen dat we de woning drie jaar geleden nog volledig gerenoveerd hadden.'

Het was bewoner Claes zelf die de onaangename ontdekking deed. 'Ik vertrok dinsdag voor een ochtendwandeling en, zodra ik boven de deur opende, rook ik dat er iets niet pluis was. Er hing een bijzonder indringende geur in de trappenhal. Ik dacht nog even dat mijn vrouw bedorven etensresten in een vuilniszak gestopt had, maar toen ik de voordeur opentrok wist ik meteen hoe laat het was. Een plas zwavelzuur gutste meteen de gang binnen. De voordeur hing vol, de inkomhal was volledig besmeurd en ook de volledige gevel en garagepoort waren onder handen genomen. Het goedje was op dat moment nog aan het inwerken. Ik zag hoe alles langzaam maar zeker verkleurde.'

Carri probeerde nog te redden wat er te redden viel en greep naar de tuinslang. Geen goed idee, bleek al snel. 'Zelfs onder de harde straal van de tuinslang was het bijtend product nog bijzonder agressief', zegt Claes. 'Er kwamen enkele spatjes op mijn kleren terecht en in een mum van tijd zaten er grote gaten in mijn hemd en broek. De vandalen die hiervoor verantwoordelijk zijn, moeten beschermende pakken gedragen hebben. Dat kan niet anders, want met de hoeveelheid zwavelzuur die zij gebruikt hebben waren ze anders levend verbrand. (denkt na) Dat zou eigenlijk ook hun verdiende loon geweest zijn.'

De daders waren duidelijk enkel geïnteresseerd in de woning van de familie Claes. Op de aanpalende huizen - nochtans rijwoningen - zit geen spatje, terwijl de gevel van Claes van begin tot eind onder het zwavelzuur zit. De kunstenaar uit Diest vermoedt dat iemand het op hem gemunt heeft. 'Ik heb zo mijn vermoedens, ja. Enkele weken geleden tipte ik de RVA over illegale arbeiders op een werf even verderop. Mogelijk gaat het om een wraakactie. Al heb ik voorlopig nog geen bewijzen. Ik heb in ieder geval al een advocaat in de arm genomen.'De politie van de zone Demerdal onderzoekt de zaak. Voorlopig is er nog geen spoor naar de daders. Een buurtonderzoek leverde ook nog niets op.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=UI2CVNT2

23.07.2009