vrijdag 24 juli 2009

Lennik - Auto burgemeester voor de vierde maal gevandaliseerd

LENNIK - De Mercedes van de Lennikse burgemeester Willy De Waele (Open VLD) werd het voorbije weekend opnieuw beschadigd. Het vandalisme gebeurde op klaarlichte dag in het centrum van de gemeente.
'Ik word wanhopig. Dit is nu al de vierde keer dat mijn auto door vandalen wordt toegetakeld. Ik ben blijkbaar een magneet voor vandalisme', zegt burgemeester Willy De Waele. 'Mijn auto stond vanaf 9.30uur geparkeerd onder de lindeboom in het centrum. Ik was een hele tijd in het gemeentehuis. Rond 12.30uur reed ik naar huis. Pas daar merkte mijn vrouw de schade op. Vandalen hadden over de hele flank een diepe kras getrokken. Het is een golvend traject en duidelijk met opzet toegebracht. Ik heb bij de politie een klacht tegen onbekenden ingediend.'

De burgemeester heeft geen vermoeden wie de dader is. 'In de politiek kan je niet voor iedereen goed doen. Maar het vernielen van andermans goed, dat is ontoelaatbaar. Sinds ik mijn auto elf jaar geleden kocht, werd hij vier keer moedwillig gekrast, in de jongste drie maanden zelfs twee keer. Er werden al zes banden lek gestoken', zegt Willy De Waele.

Hij raamt de schade deze keer op 1.500 euro. 'Dat is het bedrag dat de vorige herstelling kostte. Mijn wagen is omnium verzekerd, maar ik ben ongerust dat de verzekeringsmaatschappij op een zekere dag de kosten niet meer zal willen dekken.'

De burgemeester doet nu wat hij altijd heeft willen vermijden. 'Ik parkeer mijn auto nu op een voorbehouden plaats, voor het gemeentehuis. Daar staat hij in het zicht en zullen vandalen misschien niet meer durven toeslaan. Maar het is met tegenzin dat ik dit doe. Als burgemeester wens ik geen voorrechten, maar dit keer kan het niet anders.'

Willy De Waele gebruikt regelmatig de fiets voor zijn verplaatsingen in de gemeente. 'Wanneer het mooi weer is fiets ik naar het gemeentehuis. Maar bij feestelijke ontvangsten is dat niet praktisch als ik met een kostuum moet fietsen. Ik woon een vijftal kilometer van het gemeentehuis.'

'Als de daders ooit worden betrapt, zal het een dure grap worden. De herstellingen en kosten van vorige vandalenstreken zijn intussen hoog opgelopen.'

23.07.2009
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=SL2CV7L0