donderdag 1 september 2011

Bilzen - Vijf schoten op villa van politicus


Onbekende schutters namen afgelopen weekend het huis van Open VLD-gemeenteraadslid Ed Somers onder vuur. ‘Voor zover ik weet, heb ik geen vijanden', aldus Somers.
Wie heeft er geschoten op het huis van lokale politicus én vastgoedmakelaar Ed Somers (Open VLD)? Dat bleek gisteren de hamvraag in de stad Bilzen. In de nacht van zaterdag op zondag werd daar met een vuurwapen geschoten op de woning van Somers. Het mysterieus incident deed zich voor op de hoek van de Brugstraat en de Demerwal, in de omgeving van de drukke uitgaansbuurt. In totaal werden vijf schoten gelost in de richting van het keukenraam. Twee daarvan boorden zich in de schoorsteenmantel.

‘Hopelijk kan de politie de daders vatten', vertelt Somers die er gisterenavond nog steeds van overtuigd was dat het om een vandalenstreek gaat. ‘Ik lag boven te slapen toen ik rond 3uur 'snachts wakker schoot. Toen ik uit het raam keek, was er niets abnormaals te zien. Dus ben ik weer mijn bed ingekropen. Ook mijn vriendin en twee kinderen waren thuis. 'sMorgens zag ik wat er precies was gebeurd. Het is in ieder geval een geruststelling dat ze niet dicht in de buurt zijn gekomen van mijn woning. Anders waren ze zeker te zien op de beelden van mijn camerabewaking. Dit is duidelijk een enorm laffe daad van een vandaal.'

Volgens Somers werd er vanuit het nabijgelegen park gevuurd op zijn huis. ‘Dat park moet dringend afgesloten worden', vindt hij. ‘Die plek wordt 'snachts vooral bezocht door mensen met minder goede bedoelingen. Drugs, vandalisme en overlast zijn daar schering en inslag. Burgemeester Johan Sauwens (CD&V) verzekerde me al dat er volop werk wordt gemaakt van een afsluiting rond het park.'

Intussen blijft het wel gissen naar de identiteit en motieven van de schutter. ‘Ik kan alvast vertellen dat ik geen vijanden heb', lacht Somers. ‘In Bilzen sta ik bekend als een gerespecteerde zakenman en ik doe maar op lokaal niveau aan politiek als gemeenteraadslid.'

De lokale politie liet al weten dat de zaak ernstig wordt genomen en dat er een onderzoek loopt naar het incident. Het gerechtelijk labo kwam al ter plaatse en het parket voert momenteel een ballistisch onderzoek. Veel concrete aanwijzingen zijn er echter niet.

De dader was wel zo goed als zeker te voet omdat het park niet toegankelijk is voor auto's.

27.08.2011
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=8E3EIK9T