donderdag 14 mei 2009

Gent - Campagnewagen SP.A in brand gestoken


Geen spoor van daders na brandstichting auto SP.A


GENT - Er is nog geen spoor van de dader of daders van een brandstichting maandagnacht aan de campagneauto van SP.A in Gent. Een brandhaarddetectiehond stelde vast dat er brandversnellers gebruikt werden, zegt het Gentse parket vanmiddag.

De wagen stond geparkeerd aan het Edward Anseeleplein, vlak bij het Oost-Vlaamse hoofdkwartier van SP.A. Een getuige zag hoge vlammen aan de rechtervoorkant van de auto en verwittigde de hulpdiensten. De wagen brandde uit en enkele voertuigen er naast liepen schade op.

De branddeskundige van het parket bevestigt dat het om kwaad opzet gaat. De politie heeft stalen genomen voor verder onderzoek.

Freya & Kathleen

De SP.A had de Mercedes Vito met op de zijkanten de bijna levensgrote afbeeldingen van Freya Van den Bossche en Kathleen Van Brempt nog maar een paar weken. Maandagavond parkeerde een partijmedewerker de wagen op het Anseeleplein. Enkele uren later brandde het voertuig uit. Daarbij liepen ook de auto's ernaast schade op.

Het nieuws kwam gisteren hard aan bij het Gentse SP.A-boegbeeld Freya Van den Bossche. Zelf had ze nog geen informatie van de politie gekregen over de precieze toedracht. 'Ook onze partijsecretaris kreeg nog geen bericht. Als het klopt dat het om brandstichting gaat, dat schrik ik daar toch wel heel erg van. Toen ik het nieuws kreeg, hoopte ik eerlijk gezegd dat het een ongeluk zou zijn. Liever dat dan zo'n brandstichting', zegt Van den Bossche.

'Het is geen prettige gedachte dat mensen die aan politiek doen, op een dergelijke wijze worden bestreden', vindt Van den Bossche . 'Ik wil in debat gaan, ik wil discussiëren en mensen overtuigen door over onze ideeën te praten en uit te leggen wat we willen veranderen. Dat dit hier bij ons in Gent gebeurt, verontrust me.'