vrijdag 8 mei 2009

Machelen - Jongeren beschieten schoolbus met luchtdrukgeweer

Jongeren beschieten schoolbus met luchtdrukpistool

Reeds 0 reacties | reageer zelf

MACHELEN - Een schoolbus werd in het centrum van Machelen beschoten met een luchtdrukpistool. De buschauffeur en de begeleidster bleven ongedeerd.

Chauffeur Frans Ringoot uit Sint-Agatha-Berchem had net zijn laatste leerlingen thuisgebracht toen hij dinsdagmiddag om 17uur plots werd opgeschrikt door geweerschoten in het centrum. 'Ik hoorde twee schoten en mijn dochter Clemy, die mee was als begeleidster, zei dat mijn ruit stukgeschoten was. Ik ben gestopt en uitgestapt. Ik zag nog twee jongeren wegvluchten op een brommer.'

Frans Ringoot had net de laatste kinderen thuisgebracht. Zijn dochter Clemy beseft dat het schietincident veel erger had kunnen aflopen. 'Gelukkig waren er geen kinderen meer aan boord. Ze konden ook op mij geschoten hebben, want ik zat op een van de zetels. We gingen net naar huis gaan', zegt ze.

Ondanks de erge gebeurtenissen gingen Frans Ringoot en Clemy gisteren opnieuw aan de slag. De bus is eigendom van de firma Van Cauter Transport uit Lebbeke die al 25jaar leerlingen in en om Brussel vervoert in onderaanneming voor De Lijn. Zaakvoerder Marc Van Cauter geeft toe dat hij in die periode al veel heeft meegemaakt. 'Je kunt het zo gek niet bedenken of het is ons al overkomen. Brandblussers die gestolen worden, jongeren die de zetels in brand steken met lucifers, of anderen die het interieur vernielen met messen. Toch is het de eerste keer dat een bus beschoten werd. Het ergste vind ik dat er niemand iets aan doet en dat de daders waarschijnlijk niet gestraft zullen worden. We werken in onderaanneming voor De Lijn en heb vernomen dat nog andere bussen het doelwit geweest zijn van beschietingen', reageert hij. Naar verluidt zou er geen rechtstreeks verband bestaan tussen het schietincident begin deze week met een bus van De Lijn in Anderlecht. Het onderzoek naar de daders en de reden waarom zij net deze bus viseerden is in handen van het Brusselse parket.

7.05.2009
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=U329UQ6E