maandag 30 mei 2011

Gent - Spontane zelfontbrandingen van ISS bestelwagens


GENT - Kan een auto uit zichzelf zo hevig vuur vatten dat de vlammen overslaan naar een andere wagen en beide voertuigen helemaal uitbranden? Blijkbaar wel, zoals in de nacht van zondag op maandag werd aangetoond aan de voet van een van de woontorens aan het Rabot. Geert Neyt
‘Het was kwart over twee toen ik door een luide knal in mijn bed werd gewekt. Ik opende de ruit en zag zeventien verdiepingen lager de auto van mijn vriendin in lichtelaaie staan.' Charles Dheere, die een appartementje betrekt op de hoogste verdieping van een van de woontorens aan het Rabot, repte zich naar het appartement van zijn vriendin Bettina Janssens (33) om te zeggen dat haar auto in brand stond.

Sint-Jozefkerk

‘Ik dacht eerst dat hij een grapje maakte', zegt ze. Maar al gauw bleek dat het bittere ernst was. De Renault Kangoo van schoonmaakbedrijf ISS die Bettina mag gebruiken voor haar werk als poetsvrouw in stadsgebouwen, was niet meer te redden. Ook uit de VW Golf die voor haar geparkeerd stond, vlakbij de ingang van de ondergrondse parkeergarage van de bewoners, sloegen de vlammen metershoog.

Iedereen dacht meteen aan brandstichting. ‘Twee maanden geleden werd een auto in brand gestoken aan de Sint-Jozefkerk', weet Bettina Janssens. ‘Ook toen stond een wagen van ISS daar vlak achter. En in diezelfde periode werd in dezelfde parkeergarage een andere wagen vernield door brand.'

Aanvankelijk laak het erop dat iemand een vod met brandversneller in de benzinetank van de VW had gepropt en dat de vlammen waren overgeslagen naar de bestelwagen.

‘Ik zou niet weten waarom iemand mijn auto in brand zou steken', zegt de jonge allochtone eigenaar van de Golf. ‘Mijn vrouw en ik zijn pas veertien dagen geleden naar hier verhuisd en wij hebben geen vijanden. Of gaat het om puur vandalisme?

Voor het jonge paar is de financiële klap zwaar. ‘Onze auto was pas vier jaar oud en is niet omnium verzekerd. En ik heb de auto nodig om te werken.'

Het kwam als een verrassing toen na onderzoek door de parketdeskundige bleek dat de brand niet in de Golf maar in de Kangoo was ontstaan én dat de oorzaak louter accidenteel was. De brand was ontstaan door een kortsluiting in de batterij van de bestelwagen waarna het vuur was overgeslagen naar de ernaast geparkeerde Golf.

De reputatie van de Rabot-torens mag dan al een flinke deuk hebben gekregen, deze keer was er van kwaad opzet of vandalisme geen sprake.

17/05/2011
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=O03A818T