woensdag 22 februari 2012
Haasrode - Labo's van ingenieurshogeschool Groep T uitgebrand
In de nacht van 13 op 14 februari 2012 is Groep T's nieuwe campus in het Business & Research Park van Haasrode door brand vernield. De precieze oorzaak is nog niet bekend, wel staat vast dat de schade groot is. Er vielen geen slachtoffers.
Labo's voor milieuvriendelijke en intelligente mobiliteit
Campus Intelligent Mobility huisvestte een aantal laboratoria waarin onderzoek werd gedaan naar nieuwe vormen van milieuvriendelijke en intelligente mobiliteit. Ook het Solar Team van Groep T, het CQS Group T Racing Team en het Formula Group T Team waren er gevestigd.
Onderzoek wordt voortgezet
De verslagenheid bij de studententeams is groot - hun vastberadenheid echter nog groter. De rekrutering van de nieuwe teamleden gaat dan ook door als gepland en de engagementen t.a.v. de partners uit de bedrijfswereld wordt onverminderd voortgezet.
Umicore Imagine ongedeerd
Eén klein lichtpuntje: de Umicore Imagine, de nieuwe zonnewagen van het Solar Team, is niet in vlammen opgegaan. Hij prijkt op korte termijn weer in het atrium van Campus Vesalius.
http://www.groept.be/www/nieuws/nieuwste_berichten/2011-2012/brand-campus-intelligent-/
ONDERZOEKSLABO GROEP T UITGEBRAND
LEUVEN - Ingenieurshogeschool Groep T reageert verslagen op de brand die zijn onderzoekslabo's trof. ‘Maar we moeten voort.'
Na drie jaar onderzoeken en bouwen stonden de twee Citroën 2PK'tjes van Groep T op punt. Ze zaten boordevol toptechnologie. De ene reed elektrisch, de andere op biobrandstof. De studenten van de Leuvense hogeschool waren van plan zich ermee te laten opmerken in een aangepast racecircuit. Maar sinds maandagnacht blijft van die droom weinig over.
Een hevige brand verwoestte de onderzoekslaboratoria aan de Technologielaan in Oud-Heverlee, vlakbij Leuven. Op die locatie liggen ook nog het onderzoeksbedrijf Metalogic en een bedrijf gespecialiseerd in knieprotheses. De brandweer concentreerde zich tijdens het blussen op die twee bedrijven omdat de laboratoria niet meer te redden waren. Gisterenavond dreigde er bovendien nog instortingsgevaar, waardoor het voor het parket moeilijk was om de oorzaak van de brand te achterhalen.
Met of zonder verklaring blijft de catastrofe even groot. Naast de twee Citroëns ging ook een aantal elektrische scooters verloren. ‘Het verlies aan materiaal is enorm', zegt Geert Waeyenbergh, campusverantwoordelijke voor ‘Intelligent Mobility', dat de onderzoeksprojecten op de site overkoepelt. Waeyenbergh coacht elk van die projecten en arriveerde gisterenmorgen als één van de eersten op de afgebrande site.
‘Onze werktafels, draaibanken, freesmachines, materiaal uit de ateliers, de computerlokalen... Er blijft niets van over.'
‘Gelukkig hebben we onze zonnewagen (van het Umicore Solar Team, red.) de dag voor de brand verhuisd. Die is gered, maar de batterijpakketten die zorgen voor de aandrijving zijn helaas wel verbrand.'
‘Ook een aantal elektrische scooters is verkoold. Eén van onze teams werkte aan een wagen met een zeer experimentele technologie. Het gaat onder meer over bepaalde coatings op de auto.'
‘Met het partnerbedrijf hebben we afspraken gemaakt over de geheimhouding van het project, dus kan ik er niet meer over vertellen. Maar in elk geval zijn we die kwijt. Een kleine kart die werd gebruikt om de ideale rijpositie te vinden voor een Formule 1-wagen, is ook verloren.'
De studenten hebben al laten blijken dat ze absoluut door willen gaan met de projecten. De data van hun projecten zijn onder meer opgeslagen bij een server die niet is aangetast.
‘De bedrijven waar we mee samenwerken, bieden ook hun hulp aan', zegt Waeyenbergh. ‘Daar zijn we zeer dankbaar om. Vanuit ons netwerk krijgen we veel aanmoedigingen. We voelen ons allemaal terneergeslagen maar weten ook dat we voort moeten doen. Anders was al ons werk voor niets.'
15/2/2012
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=AD3M70NO&word=Brand+onderzoekslabo%27s#