vrijdag 10 augustus 2012

Zelzate - Fascisten aanvallen, wat hun kleur ook mag zijn

ZELZATE - Een branddeskundige ontdekte twee brandhaarden in een leegstaande woning in de Rozenlaan en is zeker van brandstichting. De inwoner van Turkse afkomst, maar met Vlaams Belang-lidkaart, heeft een vermoeden wie de daders kunnen zijn.
In de leegstaande en net verkochte woning in de Rozenlaan 10, waar op dat moment alle buitendeuren, ramen en rolluiken dicht waren, is zondag omstreeks 16 uur brand ontstaan. De brand bleef aanvankelijk beperkt tot een smeulend vuur met een sterke rookontwikkeling binnen, tot een raam door de hitte stuk sprong en de wind de vlammen fel aanwakkerde.
Volgens het parket gaat het overduidelijk om brandstichting, want er zijn nadien twee brandhaarden ontdekt. Ook tijdelijk bewoner en zoon van de vorige eigenaar, de 21 jarige Harun Kumarci, gelooft in het scenario van brandstichting. ‘Ik heb vermoedens, maar kan nu niets zeggen.’ Dat hij als jonge man van Turkse origine fervent lid is van Vlaams Belang en zelf een vlag van de partij aan zijn gevel heeft hangen, kan een aanknopingspunt zijn voor het verder onderzoek, denkt hij.
Het was buurtbewoner Steve Van Hecke die alarm sloeg toen hij rook vanonder een rolluik zag komen. Hij waarschuwde de brandweer. Die kon het vuur snel bedwingen, maar de woning is binnen zwaar beschadigd ook al was er nog weinig meubilair aanwezig. Voor een 8 weken oude poes kwam alle hulp te laat.
Bijl gevonden
Voor deze woning werd drie dagen geleden nog een aankoopcompromis getekend. ‘Sinds mijn ouders twee maanden geleden het huis verkochten en naar Eeklo verhuisden, verblijf alleen ik hier nog. Ik probeer dit huis nog netjes te onderhouden. Groot was dan ook de shock toen ik zondag na het zwemmen terugkwam en zag dat het huis was uitgebrand. Ook dat mijn poes in de brand was gebleven pakte mij erg’, vertelt Harun nog.
Steven Van Hecke, die met de fiets passeerde en als eerste ter plekke was, vermoedde al vlug iets verdachts.
‘Ik liep na het ontdekken van de brand als eerste rond het huis om te zien of er niemand meer binnen was en zag in de tuin een bijl liggen naast een opengebroken raam. Dit deed mij al kwaad opzet vermoeden.’
Het onderzoek naar de mogelijke daders is inmiddels opgestart.

31/7/2012
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120730_00240345