donderdag 4 oktober 2012

Gent – N-VA-campagnebord met hakenkruisen opgehangen aan brug



De campagneborden en affiches van zowat alle Gentse partijen krijgen de laatste weken regelmatig af te rekenen met vandalisme. Zaterdagochtend werd een levensgroot bord van de voormalige vishandelaar Guido Meersschaut (N-VA, 6e plaats gemeenteraad) met hakenkruisen besmeurd en opgehangen aan de Vleeshuisbrug, vlakbij het huis van Meersschaut.
Het bord werd vorige week gestolen uit het achterste stuk van Meersschauts huis, dat aan het water grenst recht tegenover de Vleeshuistragel. De vandalen gaven Meersschaut een ooglapje en enkele hakenkruisen en tekenden met 'Les Wallons de Gand'.
N-VA-lijsttrekker Siegfried Bracke zegt geschokt te zijn door 'deze verregaande daad van onverdraagzaamheid'. Maar Meersschaut zelf kan er nog mee lachen. 'De hakenkruisen zijn zeer grof. Maar ja, iedere vogeltje zingt zoals hij gebekt is zeker?'
Meersschaut bekijkt het vandalisme langs de positieve kant. 'Ik sta al de hele voormiddag naast mijn besmeurde bord en leg aan de mensen uit waarvoor ik sta. Ik heb nog nooit zoveel kaartjes uitgedeeld als deze ochtend. Het levert mij dus zeker veel aandacht op', aldus de voormalige visboer. 
'Aan de achterkant van mijn huis staat al een nieuw bord, maar dat heb ik vastgeketend. 's Nachts haal ik telkens weer binnen.'

29/09/2012