zondag 22 augustus 2010

Nertsenkooien opengezet

OTENHULLE/POEKE - Twee onbekenden hebben de kooien van zo'n 300 nertsen opengezet in een kwekerij aan de Lotenhulse Malsemstraat. Enkele dagen ervoor kreeg een gelijkaardig bedrijf in Poeke ook al ongewenst bezoek.
De nertsenkwekerij aan de Malsemstraat in Lotenhulle wordt sinds een tweetal jaar uitgebaat door de familie Goethals. In een viertal loodsen staan enkele honderden kooien waar zo'n 7.000 exemplaren gekweekt worden voor hun pels.

Net nadat zoon Kenny afgelopen woensdagavond de beestjes had gevoederd, hoorde hij plots lawaai in de loods. ‘Toen ik terugkeerde naar de loodsen, zag ik dat twee mannen met bivakmutsen de kooien openmaakten. Toen ze mij zagen, zetten ze het op een lopen naar de achterliggende weide. Ze hadden ondertussen zo'n twee- à driehonderd nertsen kunnen bevrijden. Maar omdat er nog een omheining is, zijn de diertjes niet verder kunnen vluchten en hebben we ze vlug weer in hun kooi kunnen stoppen.'

De familie is bijzonder getroffen door de feiten. ‘Er hangen hier beveiligingscamera's, maar de daders zijn steeds uit het zicht gebleven, ook tijdens hun vlucht. We kunnen begrijpen dat sommige mensen tegen bont zijn, maar er zijn toch andere manieren om dit te uiten', klinkt het.

Britten opgepakt

Opmerkelijk is dat de nertsenkwekerij van Marnix Van Laecke in het nabijgelegen Poeke slechts drie dagen ervoor ook opgewenst bezoek kreeg. Daar werden de daders echter gevat. ‘Op zondagmiddag kreeg ik een telefoontje van mijn compagnon die naast het bedrijf woont. Hij had iemand over de afsluiting zien springen, om daarna de kooien te filmen', vertelt hij. ‘Ik ben onmiddellijk in mijn wagen gesprongen en ben naar Poeke gereden en samen met mijn schoonbroer en zijn zoon hebben we de man kunnen vatten. Hij bleek over een walkietalkie te beschikken waarmee hij in het Engelse praatte met een handlanger. De politie heeft de man toen meegepakt en hem gedwongen om ook zijn kompaan op te roepen. Daarna hebben we in het achterliggende maïsveld nog twee rugzakken gevonden met allerlei materiaal in. Volgens mij waren ze dus met meer dan twee, want er stond hier op een bepaald moment nog een vluchtwagen te wachten met een Belgische nummerplaat.'

Na verhoor door de politie werden de twee vrijgelaten. Het bleken Britten te zijn. ‘De dader had blijkbaar verklaard dat de poort open stond en dat hij als journalist beelden aan het maken was', aldus Van Laecke. Hij vermoedt dat er echter meer aan de hand is, zeker na de feiten bij zijn collega in Lotenhulle. ‘Het is meer dan toeval dat in twee nertsenkwekerijen die nauwelijks enkele kilometers van elkaar liggen, op zo'n korte tijd soortgelijke feiten gebeuren. Dit moet worden aangepakt.'

De politie is met de zaak bezig. ‘Maar ik heb geen enkel materieel bewijs dat die mensen van zondag nu iets te maken hebben met de feiten van afgelopen nacht', aldus hoofdcommissaris Roland De Baets. ‘Daarnaast heeft niemand – ook geen enkele dierenorganisatie – de actie opgeëist. Het zal dus een moeilijk onderzoek worden naar de daders.'

20/08/2010
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=O22U8TJN